• Wymiana uczniowska 05.-09.05.2008

• Najciekawsza lekcja języka niemieckiego

Uczniowie szóstej klasy Szkoły Podstawowej w Kotulinie przeżyli w dniach 05.-09.05.2008 roku swoją, jak to sami określili – „najciekawszą lekcję języka niemieckiego”. W tych dniach doszło bowiem do wymiany partnerskiej między uczniami kotulińskiej podstawówki i uczniami Freie Schule Kassel. Wyjazd ten był ukoronowaniem trzyletniej współpracy prowadzonej w ramach programu eTwinning koordynowanej przez panią Barbarę Walczak - nauczycielkę języka niemieckiego w SP Kotulin i pana Steffena  Töpplera - nauczyciela szkoły w Kassel (Niemcy).

Wyjazd ten był dla uczniów wielkim przeżyciem. Cieszyli się, że mogą osobiście poznać osobę, z którą pisali listy i e-maile przez ponad dwa lata, doskonalić język, dowiedzieć się również, jak żyją niemieckie rodziny. Jeden z uczniów stwierdził, iż pobyt w Kassel był dla niego: „jednym wielkim sprawdzianem tego, czego nauczyłem się w szkole”.

Motywem przewodnim naszej wymiany było życie i twórczość  Braci Grimm, którzy tam żyli i tworzyli, szczególnie skupiliśmy się na przepięknych baśniach, które przecież każde dziecko zna od najmłodszych lat. Uczniowie zwiedzili ciekawe zabytki, muzea, podobały im się wspólne zajęcia w szkole, pracowali z partnerami nad mini projektami. Docenili oni również gościnność rodzin, u których przebywali oraz to, że niemieckie rodziny próbowały mówić z nimi po polsku.

Dla tych wszystkich czytelników, którzy chcieliby dowiedzieć się czegoś więcej o pobycie kotulińskich dzieci w Kassel, przedstawiamy ich wypowiedzi, będące krótkim sprawozdaniem z poszczególnych dni:

PONIEDZIAŁEK – 5 maja 2008 r.

„Nadszedł wreszcie ten dzień, na który tak bardzo wszyscy czekaliśmy. Rankiem, o czwartej rano, 5 maja - wyjechaliśmy „w daleką podróż”. W autobusie było super. Rozmawialiśmy, śmialiśmy się. Gdy dotarliśmy na miejsce, wszyscy byli ciekawi jak wyglądają ich przyjaciele, z którymi piszą. Poszliśmy do ich szkoły na mały poczęstunek, a później było przedstawienie, po którym poszliśmy po walizki, a potem każdy pojechał lub poszedł do swojej rodziny”.

WTOREK – 6 maja 2008 r.

„We wtorek, w drugi dzień naszego pobytu w Kassel, po śniadaniu spotkaliśmy się wszyscy w jednej sali i robiliśmy różne rzeczy. Po obiedzie wyszliśmy na wycieczkę do muzeum Braci Grimm. Wystawa była bardzo ciekawa. Każdy mógł sobie zrobić zdjęcie na tronie królewskim i w złotej koronie. Po powrocie wszyscy rozeszli się do domów”.

ŚRODA – 7 maja 2008 r.

„7 maja 2008r. pojechaliśmy zobaczyć pomnik Herkulesa. Podzielono nas na dwie grupy, a następnie wchodziliśmy po długich schodach aż na szczyt. Z góry widać było prawie całe Kassel. Widoki były piękne. Zwiedziliśmy również muzeum. Nasza przewodniczka mówiła ciekawe rzeczy, które następnie Pani Walczak tłumaczyła na język polski. Odbył się również mecz piłki nożnej, który oczywiście wygraliśmy! Ten dzień spędziliśmy bardzo ciekawie, był on pełen wrażeń i niezapomnianych chwil”.

CZWARTEK – 8 maja 2008 r.

„W czwartek wybraliśmy się na zakupy. Tym razem podzieliliśmy się na kilka małych grup. Mieliśmy godzinę na „wycieczkę” po sklepach. Gdy czas minął wszyscy spotkaliśmy się w umówionym miejscu. Tam chwilę odpoczywaliśmy, a następnie każdy poszedł w swoją stronę. O 18:00 odbył się grill i dyskoteka. Wszyscy się świetnie bawili. Bardzo dobrze porozumiewaliśmy się z koleżankami i kolegami z Niemiec. Był to jeden z wielu niezapomnianych  dni - pełny miłych atrakcji”.

PIĄTEK – 9 maja 2008 r.

„Po czwartku nadszedł piątek. Był to dzień wyjazdu do kochanej Polski! Po raz ostatni mogliśmy zjeść obiad z naszymi znajomymi. Było nam bardzo smutno, gdy musieliśmy  już pożegnać naszych przyjaciół z Niemiec. Zanim odjechaliśmy, dostaliśmy mały upominek, abyśmy o nich nie zapomnieli. Byliśmy bardzo zadowoleni z naszej współpracy.

W autobusie było bardzo wesoło, a gdy byliśmy w Kotulinie, bardzo się cieszyliśmy. Ten wyjazd na pewno nauczył nas czegoś nowego i pożytecznego”.

W galerii klasy szóstej znajduje się bogaty fotoreportaż z przebiegu każdego dnia oraz na wspólnej stronie naszego partnerstwa (strona w języku niemieckim): www.kasselkotulin.pbwiki.com (podstrona: „Dokumentation” z podziałem na poszczególne dni tygodnia).